Fremmedspråk nivå I

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
  • undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
  • beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • bruke språkets alfabet og tegn
  • finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
  • delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
  • presentere ulike emner muntlig
  • gi uttrykk for egne meninger og følelser
  • forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
  • kommunisere med forståelig uttale
  • forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
  • bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
  • tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner
  • skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
  • bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
  • bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk

Språk, kultur og samfunn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
  • sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
  • samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
  • gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur

……………………………………………………………….

Fremmedspråk nivå II

Språklæring

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utnytte erfaringer med språklæring for å videreutvikle sin flerspråklighet
  • utnytte ulike kilder for autentiske tekster i egen språklæring
  • bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler på en kritisk og selvstendig måte
  • beskrive og vurdere egen framgang med å lære det nye språket

Kommunikasjon

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • forstå innholdet i skriftlige og muntlige autentiske tekster i ulike sjangere
  • lese formelle og uformelle tekster i ulike sjangere og gjøre rede for forfatterens synspunkter og holdninger
  • delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner
  • presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
  • gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
  • forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner
  • kommunisere med god uttale og intonasjon
  • tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner
  • bruke ord, setningsoppbygning og tekstbindingsformer målrettet og variert
  • skrive sammenhengende tekster i ulike sjangere
  • velge og bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål, situasjon og sjanger
  • vurdere og utnytte kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk

Språk, kultur og samfunn

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
  • drøfte sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet
  • gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
  • beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
  • drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse

…………………

Fremmedspråk nivå III
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
 drøfte erfaringer med egen språklæring
Læreplan i fremmedspråk – programfag i utdanningsprogram for
studiespesialisering
Læreplankode: PSP1-01
Side 6 av 8
 definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter og vurdere
arbeidsprosess og produkt
 anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å
forbedre eget språk
 utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket
 vurdere egen språklæring og hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og
skrivestrategier
 bruke Internett og andre medier kritisk og bevisst som ledd i egen språklæring
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
 forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
 skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
 delta i spontane samtaler og diskusjoner
 fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
 bruke språket med god uttale og variert intonasjon
 gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og
skriftlig
 tilpasse språket til formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
 bruke hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier
 forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og
grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger
 anvende Internett og digitale verktøy i kommunikasjon med morsmålsbrukere og
andre brukere av språket
Språk, kultur og samfunn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
 formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
 formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i
språkområdene
 diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt
ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med
kulturen i målspråksområdet
 diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller
og vise forståelse i møte med andre kulturer
 formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og
form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
 sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråksområdet
 presentere egne erfaringer fra kontakt med personer, organisasjoner eller miljøer
fra målspråksområdet

———————————————-

Link til den nye læreplanen (LK20) fom. 01.08.2022

Nivå I https://www.udir.no/lk20/fsp01-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv160

Nivå II https://www.udir.no/lk20/fsp01-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv161

Kilde:www.udir.no