Fremmedspråk nivå I
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utnytte egne erfaringer med språklæring i læring av det nye språket
- undersøke likheter og ulikheter mellom morsmålet og det nye språket og utnytte dette i egen språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler
- beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- bruke språkets alfabet og tegn
- finne relevante opplysninger og forstå hovedinnholdet i skriftlige og muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere
- delta i enkle, spontane samtalesituasjoner
- presentere ulike emner muntlig
- gi uttrykk for egne meninger og følelser
- forstå og bruke tall i praktiske situasjoner
- kommunisere med forståelig uttale
- forstå og bruke et ordforråd som dekker dagligdagse situasjoner
- bruke grunnleggende språklige strukturer og former for tekstbinding
- tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner
- skrive tekster som forteller, beskriver eller informerer
- bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formålet
- bruke kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk
Språk, kultur og samfunn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge
- sammenligne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
- samtale om språk og sider ved geografiske forhold i språkområdet
- gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur
……………………………………………………………….
Fremmedspråk nivå II
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- utnytte erfaringer med språklæring for å videreutvikle sin flerspråklighet
- utnytte ulike kilder for autentiske tekster i egen språklæring
- bruke digitale verktøy og andre hjelpemidler på en kritisk og selvstendig måte
- beskrive og vurdere egen framgang med å lære det nye språket
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- forstå innholdet i skriftlige og muntlige autentiske tekster i ulike sjangere
- lese formelle og uformelle tekster i ulike sjangere og gjøre rede for forfatterens synspunkter og holdninger
- delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner
- presentere aktuelle og tverrfaglige emner muntlig
- gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner
- forstå og bruke tall og størrelser i praktiske situasjoner
- kommunisere med god uttale og intonasjon
- tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner
- bruke ord, setningsoppbygning og tekstbindingsformer målrettet og variert
- skrive sammenhengende tekster i ulike sjangere
- velge og bruke lytte-, tale-, lese- og skrivestrategier tilpasset formål, situasjon og sjanger
- vurdere og utnytte kommunikasjonsteknologi til samarbeid og møte med autentisk språk
Språk, kultur og samfunn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
- drøfte sider ved dagligliv, tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og i Norge
- drøfte sider ved livsvilkår og aktuelle samfunnsforhold i språkområdet
- gjøre rede for sider ved geografi og historie i språkområdet
- beskrive sentrale sider ved språkområdets kultur og gi uttrykk for opplevelser knyttet til dette
- drøfte hvordan språkkunnskaper og kulturinnsikt kan fremme flerkulturelt samarbeid og forståelse
…………………
Fremmedspråk nivå III
Språklæring
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
drøfte erfaringer med egen språklæring
Læreplan i fremmedspråk – programfag i utdanningsprogram for
studiespesialisering
Læreplankode: PSP1-01
Side 6 av 8
definere egne læringsbehov, formulere mål, velge arbeidsmåter og vurdere
arbeidsprosess og produkt
anvende kunnskaper om ord, setningsoppbygging, tekstbinding og språkbruk for å
forbedre eget språk
utforske likheter og ulikheter mellom morsmålet og målspråket
vurdere egen språklæring og hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og
skrivestrategier
bruke Internett og andre medier kritisk og bevisst som ledd i egen språklæring
Kommunikasjon
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
forstå innholdet i lengre muntlige og skriftlige autentiske tekster i ulike sjangere
skrive sammenhengende og godt strukturerte tekster i ulike sjangere
delta i spontane samtaler og diskusjoner
fortelle om, forklare og beskrive ulike emner muntlig
bruke språket med god uttale og variert intonasjon
gi uttrykk for egne synspunkter og tanker, opplevelser og følelser muntlig og
skriftlig
tilpasse språket til formelle og uformelle kommunikasjonssituasjoner
bruke hensiktsmessige lese-, lytte-, tale- og skrivestrategier
forstå og bruke språket for å uttrykke tall og størrelser samt forstå beregninger og
grafiske fremstillinger i hverdagslige sammenhenger
anvende Internett og digitale verktøy i kommunikasjon med morsmålsbrukere og
andre brukere av språket
Språk, kultur og samfunn
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
formidle kunnskap om tradisjoner, skikker og levemåter i målspråkområdet
formidle kunnskap om aktuelle samfunnsforhold, historie, geografi og religion i
språkområdene
diskutere egen oppfatning av samfunnsmessige og kulturelle likheter samt
ulikheter som kan være til hinder for forståelse, respekt og kommunikasjon med
kulturen i målspråksområdet
diskutere flerkulturelle forhold i målspråkområdet, reflektere over kulturforskjeller
og vise forståelse i møte med andre kulturer
formidle opplevelser knyttet til estetikk og kulturformer og analysere innhold og
form i litteratur, film, musikk, kunst og andre kulturformer
sammenligne og kommunisere om språk i Norge og i målspråksområdet
presentere egne erfaringer fra kontakt med personer, organisasjoner eller miljøer
fra målspråksområdet
———————————————-
Link til den nye læreplanen (LK20) fom. 01.08.2022
Nivå I https://www.udir.no/lk20/fsp01-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv160
Nivå II https://www.udir.no/lk20/fsp01-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv161
Kilde:www.udir.no